Oulun keskustavision 2026-2040 tavoitteet ovat monelta osin hyviä ja kannatettavia.
Keskustavisio on merkityksellinen dokumentti niin pitkäjänteisen kaupunkikehittämisen kuin kävelyolosuhteiden edistämisen kannalta. Oulun kaupunki voi maanomistajana vaikuttaa keskustan kehittämiseen parhaiten katuja, puistoja ja rantoja kehittämällä. Näillä yhteisillä alueilla jalankulku on kaikista merkittävin liikkumismuoto.
Käveltävyyteen ja viihtyisyyteen kaupunkikeskustoissa kannattaa panostaa, koska tämä lisää ihmisten viipyilyä kaupungeissa ja tätä kautta myös elinvoimaa. Tutkimusten mukaan kävelyolosuhteisiin panostaminen lisää yritysten liikevaihtoa ja asiakasmääriä. Elinympäristöllä on myös merkittävät vaikutukset ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin sekä sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen.
Lausunnossa on esitelty Oulun jalankulkijoiden kannalta, mitkä asiat ovat visioluonnoksessa hyviä ja kannattamisen arvoisia asioita ja mitkä asiat vielä vaativat kehittämistä ja muutosta.
Mikä visioluonnoksessa on hyvää ja kannatettavaa?
- Kävelyolosuhteiden parantaminen ja esteettömyyden kehittäminen erityisesti joukkoliikenteen solmukohdista palveluiden keskittymiin.
- Autojen ajonopeuksien laskeminen ja läpiajoliikenteen vähentäminen.
- Leikkisyyden lisääminen. Kadut, jotka ovat hyviä ja turvallisia lapsille, ovat usein sitä kaikille muillekin
- Muuntojoustavat kadut: Erinomainen avaus muun muassa tapahtumien järjestämiseen ja onnistuneiden kokeilujen avulla näitä voidaan muuttaa myöhemmin esimerkiksi kävelykaduiksi.
- Uusi ajoyhteys Kivisydämeen Saaristonkadulla. Tämä voi vapauttaa Hallituskadun rampin tarpeen muulle kaupunkikehitykselle sekä Hallituskadun ja Uusikadun estevaikutuksen poistamiseksi.
Mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota vision jatkotyöstössä?
Jalankulun laatua lisäävät periaatteet
- Lisää jalkakäytäviä! Pyöräilyn ohjaaminen yhdistetyiltä jalankulun ja pyöräilyn väyliltä ajoradoille.
- Estevaikutuksen poistaminen risteyksistä valo-ohjattuja liikennevaloja poistamalla Raksilan ja jokisuiston väliltä sekä Rotuaarilta Mannerheimin puistoon.
- Ajonopeuksien laskemisen lisäksi liikenteellisen ympäristön ohjaaminen tavoitenopeuteen, jotta kaupunkiympäristö on jalankulkijoille turvallisempi ja polkupyöräilijät uskaltavat siirtyä ajamaan ajoradalle.
- Jalkakäytävät laatoitetaan. Materiaali kertoo selkeästi missä kuljetaan jalan ja vähentää jalkakäytävillä pyöräilyä.
- Vihreys ja vehreys. Keskustassa asuu paljon vanhusväestöä, jolle elinpiiri saattaa olla vain yhden tai kahden korttelin kokoinen. Tästä syystä vihreyden ja vehreyden lisääminen kannatettavaa jokaikiseen kortteliin.
- Esteettömyys tulee huomioida kaikessa keskustan suunnittelussa, kuten patioiden sijoittumisessa, katutyömaajärjestelyissä, talvikunnossapidossa ja sen laadun varmistuksessa. Näkövammaisille suunnattujen ohjauslaattojen tulee kulkea merkittävien palveluiden sekä joukkoliikennepysäkkien ja juna- ja linja-autoaseman välillä.
- Esteettömyysvaatimukset täyttävien levähdyspaikkojen lisäksi tulee kiinnittää huomiota riittäviin varjopaikkoihin ja esteettisesti mielenkiintoiseen ympäristöön.
Urbaani Bulevardi
- Missä tässä katutyypissä on pyöräily? Jos turvallista reittiä ei ole, niin pyörät ajavat jalankulkijoiden kanssa samassa tilassa, jolloin käveleminen on epämiellyttävää ja turvatonta.
Pysäköintijärjestelyt
- Keskustan pysäköinti tulee pääsääntöisesti keskittää pysäköintilaitoksiin ja vapauttaa parkkitilaa ihmisiä ja elinkeinoelämää varten.
- Maanpäällinen pysäköinti tulee varata pääsääntöisesti liikuntarajoitteisille, huolto- ja jakeluliikennettä sekä kotihoidon työntekijöitä varten.
- Mikäli Kivisydäntä aiotaan laajentaa tai toteuttaa muita keskitettyä pysäköintiratkaisuja, tulee visiossa sitoutua vähentämään kadunvarsipysäköintiä vähintään vastaava määrä pysäköintipaikkoja katujen varsilta.
- Polkupyörien ja sähköpotkulautojen pysäköintiin tulee varata riittävästi tilaa, jotta nämä eivät ole jalankulun tiellä.
Rotuaarin kehittäminen
- Kävelykadulla nykyiselläänkin on sallittua pyöräillä suhteuttamalla ajonopeus kävelynopeuteen sekä ajaa autolla tonteille ja liikkeisiin (huoltoajoaikojen puitteissa).
- Jotta Rotuaari on vähemmän houkutteleva vaihtoehto pyöräilyn läpiajoliikenteelle, tarvitaan laadukkaat, jalankulusta irrallaan olevat, pyöräilyn käytävät Torikadulle, Uusikadulle sekä Saaristonkadulle.
- Huoltoajoliikenteelle sallittujen aikojen noudattamista tulee valvoa nykyistä paremmin.
Kasarmintie
- Pyöräilyn pääreitti Patosillan ja Tulliväylän suunnasta tulee ohjata Kasarmintielle, jotta Hupisaarilla ja Ainolan puistossa ensisijaisena liikkumismuotona säilyy kävely.
- Kasarmintien kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita tulee muutenkin kehittää huomattavasti. Katuympäristön tulee tukea autoilua 30 km/h ajonopeudella, pyöräily ohjata ajoradoille ja jalkakäytävistä tehdä viihtyisämmät. Myllytulli on yksi Oulun matkailun vetonauloista puistoineen ja tiede- ja museokeskuksineen.
Aleksanterinkatu
- Aleksanterinkadun autoilun läpiajoliikennettä tulee vähentää ja ohjata rakenteellisin keinoin autoilijat ajamaan 30 km/h sallittua ajonopeutta.
- Pyöräilijöille tulee rakentaa kävelystä erillään olevat ajoradat tai ohjata pyöräily ajoradalle
Pikisaari
- Saaren kiertävän rantapolkujen rauhoittaminen jalankulun käyttöön jalkakäytävän liikennemerkein.
Oulussa 2.11.2025
Aino-Kaisa Manninen
puheenjohtaja
Oulun jalankulkijat ry

Leave a Reply